Dag 10, 17 aug. - Everglades - Reisverslag uit Everglades City, Verenigde Staten van Ria Bont - WaarBenJij.nu Dag 10, 17 aug. - Everglades - Reisverslag uit Everglades City, Verenigde Staten van Ria Bont - WaarBenJij.nu

Dag 10, 17 aug. - Everglades

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

19 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Everglades City

Vandaag staan de Everglades op het programma. Dit is maar 45 minuten rijden vanaf Miami. We kwamen er al langs toen we onderweg gingen naar Key West maar omdat dat best een lange rit was en we de Key’s ook wilden zien hebben we besloten om hier op 1 van de 4 dagen in Miami naar toe te gaan en dat is vandaag geworden. We halen eerst wat sandwiches en Starbucks koffie bij de supermarkt wat we dan onderweg in de auto op kunnen eten. Om 11.00 uur komen we bij de Everglades aan en stoppen bij Gator Park. Hier kopen we tickets die geldig zijn voor de airboattour, de alligatorshow en het wildpark. We kunnen al vrij snel plaats nemen in een airboat. Deze voert ons over het water van de Everglades waar allerlei wild woont waaronder krokodillen, beren, panters en vogels. Omdat het vandaag erg warm is geeft de gids aan dat de krokodillen niet van warmte houden en zich schuil houden op donkere koele plekken dus we moeten de zijkanten goed in de gaten houden. Eerst varen we er rustig doorheen maar op gegeven moment geeft hij aan dat we de oordopjes in moeten doen die we bij de tickets hadden gekregen want we gaan nu hard varen. Nou dat klopt, we vliegen over het water en hij stuurt de boot van links naar rechts zodat we ook zijwaarts gaan. Dit is zo gaaf. Ron filmt ook een stuk, leuk om thuis nog eens terug te zien. Op gegeven moment stopt hij en daar staat een grote vogel in het water. Dit is de grootste soort die hier voorkomt vertelt de gids. Hij stapt zelf van de boot en staat tot aan zijn knieën in het water. Dieper wordt het hier niet vertelt hij en de Everglades heeft zijn naam te danken aan het gras wat boven het water uitsteekt, dit heet glades en omdat ze door het hele gebied voorkomen is het everglades geworden. We gaan weer met volle vaart verder dus oordoppen weer in. Na een tijdje komen we weer in het rustige gedeelte en past de gids zijn snelheid ook weer aan. En op gegeven moment ja hoor daar ligt een krokodil, heel rustig in het water, verroert zich totaal niet. Zijn die boten natuurlijk wel al gewend. Maar toch is het echt heel gaaf om te zien. We varen weer verder en omdat er ook airboten van de andere kant komen moet de gids de motor af en toe uitzetten. Maar nadat hij hem uit heeft gezet krijgt hij hem niet meer aan de praat. Dus hij zegt: nou dat wordt het laatste stukje zwemmen ;-) en tot onze verbazing trekt hij zijn kleding uit op zijn short en t-shirt na en springt in het water en loopt naar de voorkant van de boot en trekt zo onze boot verder door het water. Hij vraagt nog wel aan ons of we het willen zeggen als we een krokodil zien. Ik denk dat die beesten niks doen want anders zou hij dit echt niet doen maar een beetje spannend is het toch wel. Gelukkig is het niet ver meer en komen we bij het punt aan waar we weer uit moeten stappen. Hij zei nog wel dat hij dit niet bij iedere tour doet dus toch best wel bijzonder om mee te maken. Hierna gaan we naar de krokodillenshow. Ook erg leuk om te zien. Naast krokodillen laat hij ook een schorpioen, een hele grote pad, een kaketoe en babykrokodillen zien en hij vertelt het één en ander over de krokodil. Hij laat ook zien dat een krokodil pas bijt als zijn tanden worden aangeraakt. Hij haalt eerst zijn hand door zijn open bek zonder hem aan te raken en de krokodil doet niets. Hierna haalt hij een papieren kaart door zijn openstaande bek en raakt hierbij zijn tanden aan en de bek klapt gelijk dicht. Toch wel heel griezelig om te zien. Na de show kun je nog met een echte (kleine) krokodil op de foto. Zijn bek is afgeplakt dus hij kan niet bijten. Cheyenne en ik willen dat wel en Ron maakt de foto’s. Voelt toch wel heel apart aan zo’n levende krokodil in je armen. We zijn toch maar weer een mooie ervaring rijker.
Ria

Actief sinds 23 Juli 2014